Søk i denne bloggen

lørdag 18. desember 2010

Lasagne med gorgonzola og parmesan

Lasagne er veldig godt men litt tiltak å lage, derfor er det lurt å lage store former og fryse ned porsjonstykker, så har du kjapp mat. På en kafé på Nørrebro i København fikk jeg en deilig lasagne med gorgonzola i den hvite sausen. Her funker alt av blåmugg, men det er digg med en litt stram Gorgonzola eller Roquefort.

Jeg lager kjøttsausen med karbonadedeig, stangselleri, løk, hvitløk, tomatboks og puré, gulrot, rødvin, kjøttbuljong, fennikelfrø, salt og pepper. Knuste fennikelfrø er godt i alle tomatbaserte sauser synes jeg, la de frese sammen med løken og oljen. Lag rikelig av begge sausene. En stor bit blåmuggost (150 - 200g) smeltes i den hvite sausen.
Begynn med kjøttsaus og legg lagvis i en stor form. Jeg foretrekker Italienske pastaplater som er gule (med egg) Strø et raust lag parmesan oppå ostesausen i hvert lag. På toppen har jeg hvit saus, norvegia og blåmugg i biter. Steik i 40 min på ca. 175 grader.
Servér med salat og balsamicoeddik. Bellissimo!

1 kommentar: